KSM66 – garanterat fri från ETO. Varje batch analyseras av tredje part.

2021-09-17

Pressmeddelande med hänsyn till att ETO (Etylenoxid)återfunnit i ashwagandha sålt i Sverige.

ETO är en genomskinlig gas som framför allt används för att sterilisera utrustning i läkemedelsindustrin samt för att avdöda mikrober i värmekänsliga livsmedel - till exempel i örter. ETO är klassat som cancerframkallande och är förbjudet att användas inom EU. Däremot används ETO bland annat i Asien för att minska förekomsten av salmonella. Inom EU är toleransen för ETO i livsmedel noll.

Fredagen den 17 september 15.55 gick livsmedelsverket ut med ett meddelande om att Great Earth Scandinavia återkallar ett parti ashwagandha p.g.a. Etylenoxid.

Efter detta meddelande har många oroliga butiker och konsumenter hört av sig till oss på MedicineGarden.

KSM66 är garanterat fri från ETO

KSM66 tillverkas av familjeföretaget Ixoreal i Hyderabad. All råvara (ashwagandha) odlas på företagets egna ekologiskt certifierade jordbruk i Rajastan (nordvästra Indien).

Extraktionen sker utan kemikalier med en metod som heter Green Chemistry och som innebär att enbart ekologisk komjölk och vatten används. En 100% miljövänlig process.

Innan det färdiga extraktet frisläpps från företagets egna ekologiskt certifierade produktions-anläggningarna i Hyderabad utfärdas ett CoA (Certificate of Analysis) och ett CoI (Certificate of Inspection). Inspektionen görs alltid av oberoende tredje part.

CoA garanterar att extraktet innehåller korrekt halt aktiva ämnen samt är fritt från tungmetaller, bekämpningsmedel, mögel, mikrober mm. I denna analys ingår ETO (Etylenoxid).

CoI garanterar att den ekologiska kedjan är obruten från frö till färdigt extrakt.

ETO får givetvis inte användas inom ekologis produktion – varken i Indien eller någon annanstans.

KSM66 är världens mest certifierade kosttillskott med fler än 30 certifieringar utföra av tredje part. Certifieringar som KSM66 erhållit på grund av sin renhet, spårbarhet, produktions kvalité, miljöansvar mm.

Välkommen att kontakta oss på MedicineGarden

Tom Johnsson

delägare och kvalitetsansvarig

0705-949195, tom@medicinegarden.se

Har du några frågor?
Är det något du undrar över? ring eller maila, så hjälper vi dig gärna.